Формування соціальної компетентності студентів технічних коледжів у процесі гуманітарної підготовки
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування соціальної компетентності студентів технічних коледжів у процесі гуманітарної підготовки
The Formation of Social Competence of Technical Colleges’ Students in the process of humanitarian training |
|
Creator |
Рожко, Тетяна А.
Rozhko, Tetiana A. |
|
Subject |
соціальна компетентність,
соціальна компетентність студентів технічних коледжів гуманітарна підготовка діагностика соціальної компетентності педагогічні умови формування соціальної компетентності критерії та показники соціальної компетентності social competence social competence technical colleges’ students humanitarian training diagnosis of social competence pedagogical conditions of formation of social competence criteria and indicators of social competence |
|
Description |
Дисертацію присвячено дослідженню проблеми формування соціальної компетентності студентів технічних коледжів у процесі гуманітарної підготовки. У результаті дослідження розроблено структурно-функціональну модель формування соціальної компетентності майбутніх фахівців технічного профілю, обґрунтовано педагогічні умови її реалізації, експериментально перевірено їх педагогічну ефективність. У дослідженні з’ясовано сутність поняття «соціальна компетентність», її структуру, визначено критерії, показники та рівні сформованості соціальної компетентності студентів технічних коледжів у процесі гуманітарної підготовки. Розроблено методику діагностики соціальної компетентності студентської молоді. За результатами проведеного дослідження розроблено навчально-методичний посібник формування соціальної компетентності студентів технічних коледжів. The problem of social competence of technical colleges’ students in the process of humanitarian training is analyzed. The main theoretical approaches to the problem of forming social competence of technical colleges’ students in the process of humanitarian training are analyzed in this problem. As a result of research grounded conceptual framework and methodology of forming the social competence of the future specialists of a technical profile, defined pedagogical conditions of implementation framework for the formation of social competence of students and experimentally tested their teaching effectiveness. The study defined the concept of «social competence», its structure, criteria, indicators and levels of development of social competence of technical colleges’ students. The technique of diagnostics of the formation of the level of social competence of future specialists is worked out and experimentally tested. In the work of the updated and more specific definition of the social competence of personality as a complicated personal education, define the content of the social competence of students of a technical profile. As a result of the analysis of the concepts of «competence», «social competence» it is found that the generally accepted characteristics of competence are: knowledge, skills and experience of their use in the process of activities; the psychic state of the future employee, that gives the opportunity to act independently and responsibly, to function as a professional activity toachieve results; personality potency man, his qualifications etc. Based on this, we define the concept of social competence of technical colleges’ students as integrative characteristic of personality, which includes the value understanding of social reality, specific qualities, skills, readiness for self-determination and social responsibility for the results of professional activity. The structural-functional model of social competence of personality as a unity of personal, sociological and life-futurological components was worked out. Developed criteria and indicators of social competence of students of higher educational institutions of technical profile, on the basis of the analysis of the qualitative and quantitative indicators, we have identified three levels: low, medium, and high. 24 The effectiveness of the structural-functional model of the formation of social competence of technical colleges’ students in the process of humanitarian training is developed and experimentalyly verified. The features of the structural-functional model of the formation of social competence of technical colleges’ students in the process of humanitarian training are active use of interactive methods in teaching of subjects of humanitarian, professional training, training for social competence, as well as encouraging students to self-education, directed on formation of the appropriate personal qualities and skills of socially competent conduct of their work, which involves two main directions: work with theoretical sources for obtaining new information in the semantic field of social competence, and its realization, as well as modeling the behavior of socially competent persons, by means of planned monitoring activities and in the course of the direct communication with them. The diagnostics of the level of formation of social competence of students of higher educational institutions of technical profile, suggesting exploded study of structural components and evaluate their level of development, based on an analysis which concludes that level of formation of a integral personality characteristics. The study formulated guidelines for the formation of the social competence of technical colleges’ students. |
|
Date |
2015-06-15T12:35:49Z
2015-06-15T12:35:49Z 2013-12-30 |
|
Type |
Thesis
|
|
Identifier |
Рожко Т. А. Формування соціальної компетентності студентів технічних коледжів у процесі гуманітарної підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Т. А. Рожко ; наук. кер. Д. С. Мазоха. - Переяслав-Хм. : Лукашевич О. М., 2013. - 22 с.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/203 |
|
Language |
other
|
|
Publisher |
Лукашевич О. М.
|
|