Розвиток професійної майстерності педагогічних кадрів у системі підвищення кваліфікації в Англії
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Розвиток професійної майстерності педагогічних кадрів у системі підвищення кваліфікації в Англії
Development of professional mastery of teachers in the system of training in England |
|
Creator |
Старостіна, Оксана В.
Starostina, Oksana V. |
|
Subject |
професійна майстерність педагогічних кадрів
психопедагогіка научіння рефлексуючий практик освітній простір України professional mastery of teachers psychopedagogy learning reflective practitioner educational environment in Ukraine |
|
Description |
У дисертації досліджено процес розвитку професійної майстерності педагогічних кадрів у системі підвищення кваліфікації в Англії; охарактеризовано теоретичні засади становлення системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в Англії; розкрито тенденції та особливості розвитку професійної майстерності у системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в Англії; визначено сутність сучасних підходів до організації процесу підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в Англії щодо розвитку професійної майстерності фахівців; проаналізовано конструктивні моделі розвитку професійної майстерності педагогів Англії у діючій системі підвищення кваліфікації; здійснено прогностичне обґрунтування перспектив використання у вітчизняну освіту ідей розвитку професійної майстерності у системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів Англії. Retrospective analysis of development of system of improvement of professional skill of pedagogical staff of England showed that at the end of XX – beginning of XXI century the whole system of teacher education has acquired the features of structure, of the centrality and hierarchy. The stages of the system of continuous pedagogical education in England are: Basic (Initial Teacher Education), Intermediate – inductive (Induction) and Development (IN-Service Education and Training). National occupational standards in England (National Occupational Standards) are the parameters of the system of quality assurance of education. The concept of «continuous professional growth of teachers» (teacher's continuing professional development), formulated by the English researcher J. O'neill (J. O'neill), characterizes this rather long process as «personally oriented to the achievement of high standards of professional skill». English researchers of teacher education specify different approaches to defining organizational and pedagogical foundations for the development of professional skills in the system of professional development as a socio-pedagogical phenomenon. For instance, D. Berliners concept specifies five stages of development of professional skills: Novice, Advanced Beginner, Competent, Professional, Expert. Typical organizational and pedagogical principles for the development of professional skills in system of improvement of professional skill of pedagogical staff in England in the twenty-first century in England were: compliance training programs for international standards; the focus of the content of educational programmes on the development of key competences; the need for rapid response to changes in the labour market; continuing education; flexible curriculum and programs based on a modular approach. It was found that the content of modern programs of improvement of professional skill of pedagogical staff in England contains three interconnected blocks structured on a modular principle disciplines: social-psychological, vocational teacher, special subject. There is a growing trend towards the integration of these units in line with the ideas of competence-based approach. Constructive ideas that have the experience of training teachers of England on the development of professional skills of specialists, lie in the plane of creative realization psychopedagogical model of E. Stones and his followers. The backbone of this model, the perceived integrity of cognitive processes and behavioral reactions of teachers and learners is the basis of success in achieving educational goals. Training and retraining of teachers in England are based on the integration andragogically and socio-psychological concepts within fundamental basic and multi-level specialized training programs, the content of which is determined by the joint efforts of schools, universities, local education departments. The strengthening of interaction and mutual enrichment of cultural traditions, the universality problems of continuous pedagogical education in the modern world make it necessary and appropriate creative use of ideas contained in the application psihopedagogics foundations for the development of professional skills of pedagogical staff in England in the process of modernization of the national system of training teachers. The main indicator of the results of professional development becomes the ideological level of maturity and creativity of the teacher, as well as the nature and characteristics of personal motivation, direction, and dynamics of professional self- realization. |
|
Date |
2015-06-23T08:31:38Z
2015-06-23T08:31:38Z 2015-05-12 |
|
Type |
Thesis
|
|
Identifier |
Старостіна О. В. Розвиток професійної майстерності педагогічних кадрів у системі підвищення кваліфікації в Англії : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / О. В. Старостіна ; наук. кер. А. В. Семенова. – Переяслав-Хм. : Бондаренко М. О., 2015. – 20 с.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/247 |
|
Language |
other
|
|
Publisher |
Бондаренко М. О.
|
|