Запис Детальніше

Психологічні детермінанти морального виховання дошкільників : теоретичний аспект

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Психологічні детермінанти морального виховання дошкільників : теоретичний аспект
PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS of MORAL EDUCATION of PRESCHOOL CHILDREN : THEORETICAL ASPECTS
 
Creator Лохвицька, Любов В.
Lokhvytska, Liubov V.
 
Subject моральне виховання
моральні уявлення
моральні почуття
моральна свідомість
моральні норми і правила
моральні мотиви
моральна поведінка
моральні якості
дошкільник
особистість
moral education
moral representations
moral senses
moral consciousness
moral standards and rules
moral motives
moral behavior
moral qualities
preschool child
personality
 
Description У статті на теоретичному рівні здійснено аналіз процесу морального
виховання дошкільників і його психологічних детермінант. Представлено узагальнений опис
сутності формування у дітей моральних уявлень, розвитку моральних почуттів, системи
моральних мотивів поведінки. Розкрито механізм перетворення моральних норм і
формування моральної свідомості у період дошкільного дитинства. Визначено, що моральне
виховання має за кінцеву мету формування моральних якостей особистості.
This article presents a theoretical analysis of the body of elements and their
connections which create pre-conditions for the process of moral education of preschool children.
It provides interpretation and characteristics of forming moral representations in children which
facilitates development of moral senses. The article indicates that the process of moral development
in the preschool childhood is when direction of a personality is being formed, i.e. the system of
behavior motives.
At the theoretical level, this article exposes the mechanism of moral standards transforming
into subjective morality which embodies moral senses – lasting emotional experiences in the
consciousness of a child, his subjective attitude to himself, phenomena of social life, and to other
people. Owing to moral senses, moral consciousness and actions gain certain moral meaning.
Therefore it is proven that moral consciousness combines knowledge of moral standards, and
awareness of their significance for a personality realized through moral senses.
The present article determines that moral behavior is formed on the foundation of the
following elements: perception of a situation associated emotional experience leading to moral
reflection and behavior motives, choice of an action, moral direction of behavior, and the final goal
– the moral quality. The article recapitulates on interpretation of moral education as a goal-
oriented interaction between an adult and a child for the purpose of forming moral senses and
qualities, adoption of moral standards and rules, and development of moral motives and behavior
skills.
 
Date 2015-06-24T08:02:29Z
2015-06-24T08:02:29Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Лохвицька Л. В. Психологічні детермінанти морального виховання дошкільників : теоретичний аспект / Л. В. Лохвицька // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді :зб. наук. праць.– Кіровоград : Імкс-ЛТД, 2013. – Вип. 17. – Кн. 1. – С. 49–427.
http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/handle/8989898989/251
 
Language other
 
Publisher Кіровоград ТОВ "Імкс-ЛТД" Інститут проблем виховання НАПН України