Психологічні детермінанти морального виховання дошкільників : теоретичний аспект
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Психологічні детермінанти морального виховання дошкільників : теоретичний аспект
PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS of MORAL EDUCATION of PRESCHOOL CHILDREN : THEORETICAL ASPECTS |
|
Creator |
Лохвицька, Любов В.
Lokhvytska, Liubov V. |
|
Subject |
моральне виховання
моральні уявлення моральні почуття моральна свідомість моральні норми і правила моральні мотиви моральна поведінка моральні якості дошкільник особистість moral education moral representations moral senses moral consciousness moral standards and rules moral motives moral behavior moral qualities preschool child personality |
|
Description |
У статті на теоретичному рівні здійснено аналіз процесу морального виховання дошкільників і його психологічних детермінант. Представлено узагальнений опис сутності формування у дітей моральних уявлень, розвитку моральних почуттів, системи моральних мотивів поведінки. Розкрито механізм перетворення моральних норм і формування моральної свідомості у період дошкільного дитинства. Визначено, що моральне виховання має за кінцеву мету формування моральних якостей особистості. This article presents a theoretical analysis of the body of elements and their connections which create pre-conditions for the process of moral education of preschool children. It provides interpretation and characteristics of forming moral representations in children which facilitates development of moral senses. The article indicates that the process of moral development in the preschool childhood is when direction of a personality is being formed, i.e. the system of behavior motives. At the theoretical level, this article exposes the mechanism of moral standards transforming into subjective morality which embodies moral senses – lasting emotional experiences in the consciousness of a child, his subjective attitude to himself, phenomena of social life, and to other people. Owing to moral senses, moral consciousness and actions gain certain moral meaning. Therefore it is proven that moral consciousness combines knowledge of moral standards, and awareness of their significance for a personality realized through moral senses. The present article determines that moral behavior is formed on the foundation of the following elements: perception of a situation associated emotional experience leading to moral reflection and behavior motives, choice of an action, moral direction of behavior, and the final goal – the moral quality. The article recapitulates on interpretation of moral education as a goal- oriented interaction between an adult and a child for the purpose of forming moral senses and qualities, adoption of moral standards and rules, and development of moral motives and behavior skills. |
|
Date |
2015-06-24T08:02:29Z
2015-06-24T08:02:29Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Лохвицька Л. В. Психологічні детермінанти морального виховання дошкільників : теоретичний аспект / Л. В. Лохвицька // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді :зб. наук. праць.– Кіровоград : Імкс-ЛТД, 2013. – Вип. 17. – Кн. 1. – С. 49–427.
http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/handle/8989898989/251 |
|
Language |
other
|
|
Publisher |
Кіровоград ТОВ "Імкс-ЛТД" Інститут проблем виховання НАПН України
|
|