Риторична компетентність як складова професійної компетентності соціального педагога
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Риторична компетентність як складова професійної компетентності соціального педагога
Rhethoric competence as a constituent part of teacher’s professional competence |
|
Creator |
Янц, Наталія Д.
Janc, Natalija D. |
|
Subject |
компетентнісний підхід
професійна компетентність риторична компетентність риторичні знання риторичні вміння competent approach professional competence rhetorical competence rhetorical knowledge rhetorical skills |
|
Description |
У статті теоретично обґрунтовано доцільність виділення риторичної компетентності як складової професійної компетентності соціального педагога, проаналізовано різні підходи до визначення сутності та структури риторичної компетентності. The article gives theoretical reasons for the propriety of singling out rhetorical competency as an element of a social counselor’s competency and analyzes various approaches to determining the essence and structure of rhetorical competency. It has been established that rhetorical skills are professionally indispensable for a future social counselor, and rhetorical education promotes development of an entire system of personal qualities in a young person (culture of thinking, speaking, behavior, communication, artistic skills, and emotional culture). Based on the analysis of interpretations given to the notion of «rhetorical competence», various scientists have found that rhetorical competence of a future social counselor combines theoretical and practical readiness of a specialist to production of texts of various types in accordance with the purpose and situation of public speaking, skilful use of rhetorical colors in order to influence the addressee in the course of speech communication, rhetorical and personal self-improvement. In the process of this research, we have singled out the structural components of rhetorical competence: rhetorical knowledge, skills, set of necessary personal qualities, relevant value paradigms, perfect command of speech strategy and tactics, skills in management of the communication process and exerting the desired influence on the audience. It has been noted that effective implementation of professional rhetorical activities requires the future social counselor to know the subject of rhetoric, its topics, terminology, the system of rhetoric laws which organize and rule the thought and speech activities, methodology and main stages in preparation of public performance, persuasion techniques and methods for conducting various types of arguments, and history of ancient and domestic rhetoric. The main rhetorical skills of a future social counselor have been determined, including as follows: skills in preparation of public speeches and giving public performance; ability to conduct business conversation or counseling; knowledge of the culture of constructive polylogue; ability to give a general rhetoric assessment for effectiveness of a product of thought and speech activity; ability to correlate speech with moral and ethic categories and ideas; knowledge of speech techniques and non-verbal means of communication; ability to create psychologically comfortable communication environment. Установлено, що риторичні вміння є професійно необхідними для майбутнього соціального педагога, а риторична освіта сприяє розвитку цілої системи особистісних якостей молодої людини (культури мислення, мовлення, поведінки, спілкування, виконавської майстерності, емоційної культури). На основі аналізу тлумачень поняття «риторична компетентність» різними науковцями з’ясовано, що риторична компетентність майбутнього соціального педагога – це поєднання теоретичної та практичної готовності фахівця до продукування текстів різного типу відповідно до мети і ситуації публічного мовлення, умілого використання риторичних засобів з метою впливу на адресата в процесі мовної комунікації, риторичного й особистісного самовдосконалення. У процесі дослідження виділено структурні компоненти риторичної компетентності: риторичні знання, уміння, набір необхідних якостей особистості, відповідні ціннісні орієнтації, досконале володіння мовленнєвою стратегією і тактикою, уміння керувати комунікативним процесом та здійснювати бажаний вплив на аудиторію. Зазначено, що для ефективного здійснення професійно-риторичної діяльності, майбутньому соціальному педагогу необхідно знати предмет риторики, її тематику, термінологію, систему законів риторики, за якими організовується та скеровується мисленнєво-мовленнєва діяльність, методику та основні етапи підготовки публічного виступу, прийоми переконання та ведення різних типів спору, історію античної й вітчизняної риторики. Виділено риторичні вміння майбутнього соціального педагога, основними серед яких є: уміння готувати публічну промову і виступати з нею перед аудиторією; вести ділову розмову чи бесіду; володіти культурою конструктивного полілогу; давати загальнориторичну оцінку ефективності продукта мисленнєво-мовленнєвої діяльності; співвідносити мовлення з морально-етичними категоріями й поняттями; володіти технікою мовлення, невербальними засобами спілкування; створювати психологічний комфорт спілкування. |
|
Date |
2015-07-03T09:20:41Z
2015-07-03T09:20:41Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Янц Н. Риторична компетентність як складова професійної компетентності соціального педагога / Н. Янц // Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди" : збірник наукових праць / гол. ред. В. П. Коцур. – К. : ГНОЗІС, 2014. – Вип. 33 : Педагогіка. Психологія. Філософія. – С. 174–182.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/291 |
|
Language |
other
|
|
Relation |
;Вип. 33
|
|
Publisher |
ГНОЗІС
|
|