Сучасна система музичної освіти дошкільників : аналіз теорії та практики
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Сучасна система музичної освіти дошкільників : аналіз теорії та практики
Modern system of music education in preschoolers: analysis of theory and practice |
|
Creator |
Малашевська, Ірина
Malashevsjka, Iryna |
|
Subject |
дошкільний період
Базовий компонент дошкільної освіти навчальні програми музичне навчання children under the school age Basic component of preschool education academic plans and programs system of musical education |
|
Description |
У статті акумулюється проблема оптимізації музичної освіти дошкільників, висвітлюються результати наукових досліджень з проблеми музичного навчання дітей дошкільного віку (С. Нечай, О. Іваненко, Сініті Судзукі), здійснюється аналіз нормативних документів дошкільної освіти (Базового компоненту і навчальних програм) та стану практичної дійсності. У процесі наукового дослідження з’ясовано, що зміст музичної лінії Базового компоненту і навчальних програм дошкільної освіти спрямований на всебічний й гармонійний музично- естетичний розвиток дитячої особистості. Однак неупереджене спілкування з практиками (музичними керівниками, вихователями та батьками) виявило ряд суперечностей дотримання вимог нормативних документів дошкільної освіти, певної невідповідності теорії та практики. Стаття містить наступні висновки: в умовах новітніх перетворень у сфері освіти особливої актуальності набуває розробка ефективних методик навчання музики дітей дошкільного віку; оптимізація музичної освіти дошкільників потребує належного виконання вимог нормативних документів, узгодженості теорії та практики. Також слід обмежити кількість проведення свят і розваг, а натомість збільшити час для проведення музичних занять і спрямувати їх в особистісно-розвивальне русло. The problem of improving of modern music education in children under the school age, the necessity to turn the strategy of music educational policy to all-round and harmonic development of childish personality are accumulated in this article. The article includes S. Nechay’s analysis of investigations ( matter of music influence on intellectual development in preschoolers) ; O. Ivanenko (methods of forming the capability to creative and artistic self-realization of children aged from 4 to 5 during musical lessons at art schools); Siniti Sudzuki (method of teaching music for children under the school age). The target of the article is to analyze the last scientific researches in the field of musical education for preschoolers, content of Basic component of preschool education, present curriculums, covering the inconsistency of theory and practice, problematicaspects. Competent approach and clear definition in educational lines’ content of preschool education’s Basic component direct the educational process toward the process of forming the basis of personal child’s culture by means of opening the horizons to him/her in integrity and variety. These demands are realized with programs, educationally-methodical supplies which are approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine in established order. The analysis of musically esthetic informative line of Basic component and preschool curriculums they are truly oriented toward all-round and harmonic musicallyesthetic development of child’s personality. Though objective communication with practicians (music teachers and parents) showed inconsistency between theory and practice, controversy in keeping demands of Basic component in preschool education, curriculums. Specifically, in real life of musical and pedagogical work with preschoolers is thus: approximately 80-90 percent of musically educational work with children is taken with the process of preparing for the numerous and thematically various musically theatrical activities, shows, fests and entertainments. This situation is a direct evidence of meeting all the demands in a wrong way. Based on the research next conclusions are driven: under conditions of the newest changes in educational sphere working up on effective methods of teaching music in children under the school age is gaining special actuality; the effectiveness of musical education in preschoolers needs right fulfilling of Basic component in preschool education, consistency between theory and practice; in order to optimize the system of music education in children under the school age the number of fests and entertainments with children involved should be reduced and the time for music lessons should be increased instead and be oriented to personally developmental process. |
|
Date |
2015-11-04T08:18:46Z
2015-11-04T08:18:46Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Малашевська І. Сучасна система музичної освіти дошкільників : аналіз теорії та практики / І. Малашевська // Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди" : збірник наукових праць / гол. ред. В. П. Коцур. - К. : ГНОЗІС, 2014. - Вип. 32 : Педагогіка. Психологія. Філософія. - С. 112-121.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/1017 |
|
Language |
other
|
|
Relation |
;Вип. 32
|
|
Publisher |
ГНОЗІС
|
|