Запис Детальніше

Проблема розуміння в контексті герменевтичного підходу

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Проблема розуміння в контексті герменевтичного підходу
A problem of understanding in the context of hermeneutic analysis
 
Creator Харченко, Наталія В.
Kharchenko, Natalija V.
 
Subject розуміння
взаєморозуміння
герменевтика
смисл
значення
знак
текст
читач
інтерпретація
understanding
mutual understanding
hermeneutics
sense
meaning
sign
text
reader
interpretation
 
Description У статті розглянуто феномен «розуміння» в контексті герменевтичного
аналізу. Вивчено погляди представників філософської герменевтики (Г.-
Г. Гадамер, В. Дільтей, Г. Ріккерт, П. Рікьор, А.Н. Уайтхед, М. Хайдеггер,
Ф. Шлейєрмахер та ін.), філологічної герменевтики (Г.І. Богін, О.О. Потебня),
психологічної герменевтики (А.А. Брудний) на природу й сутність розуміння,
його значення в життєдіяльності людини. Дослідження проблеми розуміння
сягає кінця XIX століття й пов’язане зі становленням і розвитком нового
філософського напрямку – герменевтики – науки про мистецтво тлумачення
історико-філософських, релігійних та інших текстів, розкриття смислу й
значення тексту в культурі, що сприяє розвитку духовності людини, її
становленню як особистості, як суб’єкта культури. Вивчення феномену
“розуміння” в герменевтичній науці здійснюється шляхом розкриття таких
категорій, як «знак», «значення», «смисл», «зміст» (М.М. Бахтін, А.А. Брудний,
Г.Г. Гадамер, В. Дільтей, О.О. Потебня, М. Хайдеггер, Ф. Шлейєрмахер та ін.).
In the article the phenomenon of «understanding» is considered in the context of
hermeneutic analysis. There were studied the looks of representatives of
philosophical
hermeneutics
(H.H. Hadamer,
V. Diltey, G. Rikkert,
P. Rikior,
А.N. Whitehed, М. Hidegger, F. Shleyermaher and other), philological hermeneutics
(H.І. Bohin, О.О. Potebnia), psychological hermeneutics (А.А. Brudnyi) on nature
and essence of understanding, its value in the vital activity of a man.
Research of the problem of understanding arrives at the end of the XIX-th
century and it is related to the becoming and development of the new philosophical
direction - hermeneutics - the sciences about the art of interpretation of the historical
and philosophical, religious and other texts, opening of sense and importance of the
text in a culture, which assists to development of spirituality of a man, his becoming
as a personality and a subject of culture. Classic philosophical hermaneutics of the
XIX-th century (F. Shleyermaher, V. Diltey) examines understanding as the
phenomenon of a cyclic character which is expressed in a concept of «hermeneutic The essence of the process of understanding the scientists consider differently,
namely: a 1) understanding as the reconstruction of senses, the art of the intuitional
«grasping» of the general sense of a text, understanding of the scheme of an author
(V. Diltey, F. Shleyermaher); 2) understanding as a constructing of senses, deepening
in sense, approaching to which is an endless process (М.М. Bahtin, А.А. Brudnyi,
H.H. Hadamer, О.О. Potebnia, М.Hidegger).
Understanding has a dialogic nature, when it becomes firmly established that
sense does not exist as a prepared given, but it is formed in the process of dialogue:
between a reader and author (F. Shleyermaher), between a reader and text (H.
Hadamer), a reader with text and by himself (P. Rikior) through interaction and
mutual clearing up of different contexts.
Understanding is a creative process, and it has active corresponding character
(М. М. Bahtin, О. О. Potebnia).
The study of the phenomenon of «understanding» in hermeneutic science is
carried out by opening of such categories, as a «sign», «meaning», «sense»,
«maintenance»
(М.
М.
Bahtin,
А.А.
Brudnyi,
H.H. Hadamer,
V. Diltey,
О.О. Potebnia, М. Hidegger, F. Shleyermaher and other).
 
Date 2015-11-10T13:13:09Z
2015-11-10T13:13:09Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Харченко Н. В. Проблема розуміння в контексті герменевтичного підходу / Н. В. Харченко // Вісник інституту розвитку дитини : зб. наук. праць НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – Вип. 32. - С. 1158-165.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/1072
 
Language other
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова