Проблема розуміння в контексті герменевтичного підходу
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Проблема розуміння в контексті герменевтичного підходу
A problem of understanding in the context of hermeneutic analysis |
|
Creator |
Харченко, Наталія В.
Kharchenko, Natalija V. |
|
Subject |
розуміння
взаєморозуміння герменевтика смисл значення знак текст читач інтерпретація understanding mutual understanding hermeneutics sense meaning sign text reader interpretation |
|
Description |
У статті розглянуто феномен «розуміння» в контексті герменевтичного аналізу. Вивчено погляди представників філософської герменевтики (Г.- Г. Гадамер, В. Дільтей, Г. Ріккерт, П. Рікьор, А.Н. Уайтхед, М. Хайдеггер, Ф. Шлейєрмахер та ін.), філологічної герменевтики (Г.І. Богін, О.О. Потебня), психологічної герменевтики (А.А. Брудний) на природу й сутність розуміння, його значення в життєдіяльності людини. Дослідження проблеми розуміння сягає кінця XIX століття й пов’язане зі становленням і розвитком нового філософського напрямку – герменевтики – науки про мистецтво тлумачення історико-філософських, релігійних та інших текстів, розкриття смислу й значення тексту в культурі, що сприяє розвитку духовності людини, її становленню як особистості, як суб’єкта культури. Вивчення феномену “розуміння” в герменевтичній науці здійснюється шляхом розкриття таких категорій, як «знак», «значення», «смисл», «зміст» (М.М. Бахтін, А.А. Брудний, Г.Г. Гадамер, В. Дільтей, О.О. Потебня, М. Хайдеггер, Ф. Шлейєрмахер та ін.). In the article the phenomenon of «understanding» is considered in the context of hermeneutic analysis. There were studied the looks of representatives of philosophical hermeneutics (H.H. Hadamer, V. Diltey, G. Rikkert, P. Rikior, А.N. Whitehed, М. Hidegger, F. Shleyermaher and other), philological hermeneutics (H.І. Bohin, О.О. Potebnia), psychological hermeneutics (А.А. Brudnyi) on nature and essence of understanding, its value in the vital activity of a man. Research of the problem of understanding arrives at the end of the XIX-th century and it is related to the becoming and development of the new philosophical direction - hermeneutics - the sciences about the art of interpretation of the historical and philosophical, religious and other texts, opening of sense and importance of the text in a culture, which assists to development of spirituality of a man, his becoming as a personality and a subject of culture. Classic philosophical hermaneutics of the XIX-th century (F. Shleyermaher, V. Diltey) examines understanding as the phenomenon of a cyclic character which is expressed in a concept of «hermeneutic The essence of the process of understanding the scientists consider differently, namely: a 1) understanding as the reconstruction of senses, the art of the intuitional «grasping» of the general sense of a text, understanding of the scheme of an author (V. Diltey, F. Shleyermaher); 2) understanding as a constructing of senses, deepening in sense, approaching to which is an endless process (М.М. Bahtin, А.А. Brudnyi, H.H. Hadamer, О.О. Potebnia, М.Hidegger). Understanding has a dialogic nature, when it becomes firmly established that sense does not exist as a prepared given, but it is formed in the process of dialogue: between a reader and author (F. Shleyermaher), between a reader and text (H. Hadamer), a reader with text and by himself (P. Rikior) through interaction and mutual clearing up of different contexts. Understanding is a creative process, and it has active corresponding character (М. М. Bahtin, О. О. Potebnia). The study of the phenomenon of «understanding» in hermeneutic science is carried out by opening of such categories, as a «sign», «meaning», «sense», «maintenance» (М. М. Bahtin, А.А. Brudnyi, H.H. Hadamer, V. Diltey, О.О. Potebnia, М. Hidegger, F. Shleyermaher and other). |
|
Date |
2015-11-10T13:13:09Z
2015-11-10T13:13:09Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Харченко Н. В. Проблема розуміння в контексті герменевтичного підходу / Н. В. Харченко // Вісник інституту розвитку дитини : зб. наук. праць НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – Вип. 32. - С. 1158-165.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/1072 |
|
Language |
other
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|