Запис Детальніше

Оволодіння психолінгвістичними одиницями як основа метамовної компетенції старших дошкільників

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Оволодіння психолінгвістичними одиницями як основа метамовної компетенції старших дошкільників
 
Creator Дем’яненко, Світлана Д.
Demianenko, Svitlana D.
 
Subject метамова
психолінгвістичні одиниці
мовні одиниці
метамовна компетенція
суттєві ознаки
метамовна дійсність
рефлексія
метакогнітивна діяльність
дефініція
мовна система
meta
psycholinguistic unit
linguistic unit
metalinguistic competence
important features metalinguistic reality
reflection
metacognitive
definition
language system
 
Description У статті зроблено спроби розкрити деякі аспекти проблеми
оволодіння психолінгвістичними одиницями, що сприятиме формуванню
метамовної компетенції дітей старшого дошкільного віку. З огляду на
вивчені психолінгвістичні погляди вчених проаналізовано особливості
тлумачення старшими дошкільниками одиниць мови у зв’язку з тим, що мова
в навчанні має зберегти всі свої суттєві властивості, ознаки і всю свою
системну організацію з її елементами – звуками, буквами, літерами,
словами, складами, реченнями, висловленнями та ін. Встановлено, що
тлумачачи слова-терміни (назви мовної дійсності), діти виділяють відразу
декілька ознак. Набір властивостей і пріоритетів тієї або іншої ознаки, на
які
орієнтується
дитина,
визначаючи
слова-терміни
в
результаті
упізнавання як правило випадкові. Нами виявлено, що діти уміють робити
лише перші узагальнення, які ґрунтуються на їх життєвому досвіді і є
самостійно утвореними в результаті розвинутого чуття мови, спонтанної
рефлексії над власним мовленням та мовленням оточуючих; випадково
утвореними на підставі асоціацій, що виникали при сприйманні назв мовних
одиниць “звук”, “слово”, “речення” та ін. в різних ситуаціях роботи ДНЗ.
Обґрунтовано необхідність оволодіння істотними ознаками мовних одиниць,
які дадуть можливість уточнити зміст навчання мови в ДНЗ, та розкрити
специфіку метамовної роботи з дітьми дошкільного віку.
Interpretation of the children of linguistic units - a manifestation of
metalinguistic activity that develops in childhood and is extremely important for
speech development. The process of mastering the language is a child with her
intellectual development. During this period, children are formed early
metalinguistic skills, which are found in their thinking about the linguistic facts.
They are creative and expressions of the language of the child. Mastering the
language, the child resorts to metalinguistic metakohnytyvnoy and activities on the
basis of kernel lexicon unit as landmarks , functionally adequate for understanding
and communication. The core vocabulary is natural metautvorennyam and his unit
- the primary meta- tools. Modern psychological research shows that the core of
the language can not be acquired otherwise than deliberately, owning units of
language as a system of linguistic resources like communication- oriented
descriptions of linguistic resources and units used in communication, language
with its system of definitions of language is a system of benchmarks. "What we call
learning the actual language ( language tools, language material) is reduced to
the formation of action orientation required for speech activity ...", and conscious
mastery means these activities [3 ]. Thus, the system only recognized language can
serve as a basis for forming oriyentuvalnoyi metalinguistic activity of children.
Language tuition should keep all their essential properties, attributes and their
entire system organization. In order to represent the essence of the units of
language children need to analyze the interpretation of linguistic units contained
in psycholinguistic science which approach exists at isolating the signs of
linguistic units. Study the definitions of scientists essential features of language
units make it possible to clarify the meaning of language learning in kindergarten ,
and reveal the specifics of metalinguistic work with preschool children. The
concept of linguistic units - visual sensory (auditory or visual) image of a certain
linguistic phenomenon that occurs on the basis of past experience (some language
and speech feelings, perceptions) by playing in memory. Characteristics of
linguistic representations is an empirical generalization, which played the most
characteristic sensory characteristics that are inherent in a whole class of similar
linguistic phenomena. The concept of linguistic units (as opposed to visual
representations of specific objects, phenomena of the material world) occur when
children first begin to perceive the words and terms are not consciously relate
them with the appropriate auditory images of speech units and fill the content
independently formed, far from the actual linguistic. They are held at random,
minor signs of a similar class of linguistic phenomena. Specifically, in children
there is no notion of linguistic units (children do not see them, not objectified, they
are transparent to them) as a concrete expression of the perceived word terms,
which are associated with one or other linguistic unit [7]. We know that each
concept - term "sound", "letter , "word", "composition", "sentence", "text",
"expression" is a generalized knowledge, combined with the essential features of
all of them. In addition there are other - minor, insignificant signs. For making
generalizations necessary and incidental exclusion separation that allows you to
select a special word - title language phenomena. Interpreting the words time
(actually the name of language), children distinguish multiple attributes. A set of
features and priorities of a particular trait, which focuses the child defining words
in terms of recognition result is usually random. We found that children are able to
do only the first generalization, based on their life experiences and is formed by
the self- developed sense of language, spontaneous reflection of his own speech
and the speech of others, randomly formed on the basis of associations that arise
in perception of names of linguistic units in different situations kindergarten work,
the result of incorrect training activities adults who are not focused on the
essential features, including quantitative, and the use of the word - date without
filling it with the appropriate linguistic meaning.
Thus, in the language activities of children should be considered verbal
experience, which manifest "language instinct" spontaneous reflection and
intuitive ability to sense vychlenovuvaty (about whom and what they say , it) and
formed units of meaning (words, phrases, sentences), psycholinguistic unit which
form the basis of life and knowledge is the basis for the " sprouting " through
which scientific knowledge which form the basis of metalinguistic competence of
the child of preschool age.
 
Date 2015-11-19T10:44:33Z
2015-11-19T10:44:33Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Дем’яненко С. Д. Оволодіння психолінгвістичними одиницями як основа метамовної компетенції старших дошкільників/ С. Д. Дем’яненко // Вісник Інституту розвитку дитини : зб. науков. ппраць. - К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - С. 51-56.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/1129
 
Language other
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова