Оволодіння психолінгвістичними одиницями як основа метамовної компетенції старших дошкільників
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Оволодіння психолінгвістичними одиницями як основа метамовної компетенції старших дошкільників
|
|
Creator |
Дем’яненко, Світлана Д.
Demianenko, Svitlana D. |
|
Subject |
метамова
психолінгвістичні одиниці мовні одиниці метамовна компетенція суттєві ознаки метамовна дійсність рефлексія метакогнітивна діяльність дефініція мовна система meta psycholinguistic unit linguistic unit metalinguistic competence important features metalinguistic reality reflection metacognitive definition language system |
|
Description |
У статті зроблено спроби розкрити деякі аспекти проблеми оволодіння психолінгвістичними одиницями, що сприятиме формуванню метамовної компетенції дітей старшого дошкільного віку. З огляду на вивчені психолінгвістичні погляди вчених проаналізовано особливості тлумачення старшими дошкільниками одиниць мови у зв’язку з тим, що мова в навчанні має зберегти всі свої суттєві властивості, ознаки і всю свою системну організацію з її елементами – звуками, буквами, літерами, словами, складами, реченнями, висловленнями та ін. Встановлено, що тлумачачи слова-терміни (назви мовної дійсності), діти виділяють відразу декілька ознак. Набір властивостей і пріоритетів тієї або іншої ознаки, на які орієнтується дитина, визначаючи слова-терміни в результаті упізнавання як правило випадкові. Нами виявлено, що діти уміють робити лише перші узагальнення, які ґрунтуються на їх життєвому досвіді і є самостійно утвореними в результаті розвинутого чуття мови, спонтанної рефлексії над власним мовленням та мовленням оточуючих; випадково утвореними на підставі асоціацій, що виникали при сприйманні назв мовних одиниць “звук”, “слово”, “речення” та ін. в різних ситуаціях роботи ДНЗ. Обґрунтовано необхідність оволодіння істотними ознаками мовних одиниць, які дадуть можливість уточнити зміст навчання мови в ДНЗ, та розкрити специфіку метамовної роботи з дітьми дошкільного віку. Interpretation of the children of linguistic units - a manifestation of metalinguistic activity that develops in childhood and is extremely important for speech development. The process of mastering the language is a child with her intellectual development. During this period, children are formed early metalinguistic skills, which are found in their thinking about the linguistic facts. They are creative and expressions of the language of the child. Mastering the language, the child resorts to metalinguistic metakohnytyvnoy and activities on the basis of kernel lexicon unit as landmarks , functionally adequate for understanding and communication. The core vocabulary is natural metautvorennyam and his unit - the primary meta- tools. Modern psychological research shows that the core of the language can not be acquired otherwise than deliberately, owning units of language as a system of linguistic resources like communication- oriented descriptions of linguistic resources and units used in communication, language with its system of definitions of language is a system of benchmarks. "What we call learning the actual language ( language tools, language material) is reduced to the formation of action orientation required for speech activity ...", and conscious mastery means these activities [3 ]. Thus, the system only recognized language can serve as a basis for forming oriyentuvalnoyi metalinguistic activity of children. Language tuition should keep all their essential properties, attributes and their entire system organization. In order to represent the essence of the units of language children need to analyze the interpretation of linguistic units contained in psycholinguistic science which approach exists at isolating the signs of linguistic units. Study the definitions of scientists essential features of language units make it possible to clarify the meaning of language learning in kindergarten , and reveal the specifics of metalinguistic work with preschool children. The concept of linguistic units - visual sensory (auditory or visual) image of a certain linguistic phenomenon that occurs on the basis of past experience (some language and speech feelings, perceptions) by playing in memory. Characteristics of linguistic representations is an empirical generalization, which played the most characteristic sensory characteristics that are inherent in a whole class of similar linguistic phenomena. The concept of linguistic units (as opposed to visual representations of specific objects, phenomena of the material world) occur when children first begin to perceive the words and terms are not consciously relate them with the appropriate auditory images of speech units and fill the content independently formed, far from the actual linguistic. They are held at random, minor signs of a similar class of linguistic phenomena. Specifically, in children there is no notion of linguistic units (children do not see them, not objectified, they are transparent to them) as a concrete expression of the perceived word terms, which are associated with one or other linguistic unit [7]. We know that each concept - term "sound", "letter , "word", "composition", "sentence", "text", "expression" is a generalized knowledge, combined with the essential features of all of them. In addition there are other - minor, insignificant signs. For making generalizations necessary and incidental exclusion separation that allows you to select a special word - title language phenomena. Interpreting the words time (actually the name of language), children distinguish multiple attributes. A set of features and priorities of a particular trait, which focuses the child defining words in terms of recognition result is usually random. We found that children are able to do only the first generalization, based on their life experiences and is formed by the self- developed sense of language, spontaneous reflection of his own speech and the speech of others, randomly formed on the basis of associations that arise in perception of names of linguistic units in different situations kindergarten work, the result of incorrect training activities adults who are not focused on the essential features, including quantitative, and the use of the word - date without filling it with the appropriate linguistic meaning. Thus, in the language activities of children should be considered verbal experience, which manifest "language instinct" spontaneous reflection and intuitive ability to sense vychlenovuvaty (about whom and what they say , it) and formed units of meaning (words, phrases, sentences), psycholinguistic unit which form the basis of life and knowledge is the basis for the " sprouting " through which scientific knowledge which form the basis of metalinguistic competence of the child of preschool age. |
|
Date |
2015-11-19T10:44:33Z
2015-11-19T10:44:33Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Дем’яненко С. Д. Оволодіння психолінгвістичними одиницями як основа метамовної компетенції старших дошкільників/ С. Д. Дем’яненко // Вісник Інституту розвитку дитини : зб. науков. ппраць. - К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - С. 51-56.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/1129 |
|
Language |
other
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|