Запис Детальніше

Измерение сформированости профессиональной компетентности студентов педагогического университета

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Измерение сформированости профессиональной компетентности студентов педагогического университета
Diagnostics the level of professional competence of students of pedagogical universities
 
Creator Shapran, Jurij P.
Шапран, Юрий П.
 
Subject педагогическая диагностика
профессиональная компетентность
будущие учителя
студенты
индикаторы поведенческих проявлений профессиональной компетентности
pedagogical diagnostics
professional competence
future teachers
students
indicators of behavioral manifestations of professional competence
 
Description В
статье
обсуждаются
вопросы
использования
комплекса
диагностических процедур с целью выяснения сформированности профессиональной
компетентности будущих учителей. Доказана целесообразность диагностирования
мотивационно-ценностного, когнитивно-деятельностного и личностно-рефлексивного
компонентов. Предложена
поведенческих проявлений
авторская
составляющих
диагностическая
профессиональной
методика
выявления
компетентности
за
положительными и отрицательными индикаторами.
The purpose of the article is in testing complex diagnostic methods for
determining the level of formation of professional competence of future teachers.
This study involves the analysis of the fundamental contradictions between the process of
professional teacher training and diagnostic tools to determine the level of their professional
competence.
The results of analysis of contemporary literature shows lack of research devoted to the
above mentioned problems that interferes the implementation of an effective system of training
teachers. There are a limited number of publications which address the problem of complex
diagnostics of students of pedagogical universities.
Selected diagnostic tool includes determination of indicators of professional competence,
which includes the following components: motivational-value (the value-oriented, differential-
psychological competence); cognitive-activity (objective, strategic, methodical, informational-technological, organizational competence); personal-reflexive (socio-communicative, creative
and innovative, Health-saving, environmental, auto-psychological competence).
In order to improve the process of diagnosing professional competence of future teachers
and to correct the level of formation of its components, the author proposed a proven diagnostic
technique. It is based on principles used by the international company «SHL» in conducting
Interview Competency with managers and graduates.
Further research will focus on the creation of developmental programs for students of
pedagogical universities.
 
Date 2015-12-28T13:43:44Z
2015-12-28T13:43:44Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Шапран Ю. П.Измерение сформированости профессиональной компетентности студентов педагогического университета / Ю. П. Шапран // Yearbook of Varna University of Management – V. VIII. – Dobrich : Varna University of Management. – 2015. – С. 161 – 169
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/1294
 
Language other
 
Publisher Varna University of Management