Динаміка ціннісних та смисложиттєвих орієнтацій студентів технічних спеціальностей
DSpace at NTB NTUU KPI
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Динаміка ціннісних та смисложиттєвих орієнтацій студентів технічних спеціальностей
Dynamic of values and sense-life orientations of students of technical specialties Динамика ценностных и смысложизненных ориентаций студентов технических специальностей |
|
Creator |
Москаленко, Ольга Володимирівна
Moskalenko, O. Москаленко, О. В. |
|
Subject |
ціннісні орієнтації
смисложиттєві орієнтації розвиток особистості технічна спеціальність цінності value orientations sense-life orientations personality development values technical specialty ценностные ориентации смысложизненные ориентации развитие личности техническая специальность ценности 159.922.6:174 |
|
Description |
В статті розглянуто особливості ціннісних та смисложиттєвих орієнтацій та їх розвиток у студентів технічних спеціальностей протягом періоду навчання у вищій школі. Визначено, що в юнацькому віці активно розвиваються такі новоутворення як, готовність особистості до самовизначення, почуття відповідальності за власне майбутнє, розвиток самоосвіти та самопізнання, тобто вирішення питання ідентичності в професійній сфері, у сфері сімейних відносин і в особистісному розвитку. Для визначення особливостей побудови ціннісної структури студентів технічної спрямованості вибрано адекватні діагностичні методики, а для опрацювання та подання отриманих результатів застосовано критерій Стьюдента та метод кластерного аналізу. З’ясовано, що найбільш пріоритетними цінностями для студентів є цінності досягнень та особистісні або престижно-егоїстичні цінності, які зберігають своє домінуюче значення. Найнижчі показники отримали цінності суспільно-соціальні, які певною мірою набувають значення для студентів, що обумовлено потребою встановлення соціальних зв’язків та усвідомленням вітальних цінностей. Деякі показники свідчать про наявність суперечностей та внутрішніх конфліктів особистості і демонструють розвиток «Я-образу» особистості студента. Дослідження смисложиттєвих орієнтацій студентів показало, що у студентів початкових курсів при певному рівні осмисленості життя, існує проблема наявності мети в житті, а також невіра у власні сили, щодо контролю власного життя, яка зміцнюється та зростає у випускників і виявляється в усвідомленості сутності власного існування, відповідальності та цілеспрямованості.
The article describes the characteristics of the value and life orientations and development of students of technical specialties within a period of study in high school. It was determined, that in adolescence are actively developing such new forms, as the willingness of the individual to self-determination, a sense of responsibility for their own future, the development of self-learning and self-knowledge, that is the decision the question of identity in the professional sphere, in the sphere of family relations and personal development. To determine the value of building structure features technical focus students selected adequate diagnostic methods, and for the processing and presentation of the results applied Student's t-test and cluster analysis. It was found, that the highest priority values are the values to students achievements and personal prestige or selfish-values that retain their dominant. The lowest rates were social and social values, which to some extent are emerging for students by the need to establish social ties and knowledge of vital values. Some indicators show the existence of contradictions and inner conflicts of personality and demonstrate the development of "Me-image" individual student. Research purport orientations of students showed, that students' initial rate at a certain level of meaningfulness of life, there is the problem of the presence of purpose in life, and lack of faith in their own strength, to control their own life that strengthens and increases alumni and manifested in the awareness of the nature of his own existence, responsibility and commitment. В статье рассмотрены особенности ценностных и смысложизненных ориентаций и их развитие у студентов технических специальностей в течение периода обучения в высшей школе. Определено, что в юношеском возрасте активно развиваются такие новообразования как, готовность личности к самоопределению, чувство ответственности за собственное будущее, развитие самообразования и самопознания, то есть решение вопроса идентичности в профессиональной сфере, в сфере семейных отношений и в личностном развитии. Для определения особенностей построения ценностной структуры студентов технической направленности, избраны адекватные диагностические методики, а для обработки и представления полученных результатов применен критерий Стьюдента и метод кластерного анализа. Установлено, что наиболее приоритетными ценностями для студентов являются ценности достижений и личностные или престижно-эгоистические ценности, которые сохраняют свое доминирующее значение. Самые низкие показатели получили ценности общественно-социальные, которые приобретают значимость для студентов, что обусловлено необходимостью установления социальных связей и осознанием витальных ценностей. Некоторые показатели свидетельствуют о наличии противоречий и внутренних конфликтов личности и демонстрируют развитие «Я-образа» личности студента. Исследование смысложизненных ориентаций показало, что у студентов начальных курсов при определенном уровне осмысленности жизни, существует проблема наличия цели в жизни, а также неверие в собственные силы, по контролю собственной жизни, которая укрепляется и растет у выпускников и оказывается в осознанности сущности собственного существования, ответственности и целеустремленности. |
|
Date |
2016-08-22T09:28:42Z
2016-08-22T09:28:42Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Москаленко О. В. Динаміка ціннісних та смисложиттєвих орієнтацій студентів технічних спеціальностей / О. В. Москаленко // Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : збірник наукових праць. – 2015. – № 3 (45). – С. 86–91. – Бібліогр.: 8 назв.
http://ela.kpi.ua/handle/123456789/17414 |
|
Language |
uk
|
|
Format |
С. 86-91
application/pdf |
|
Publisher |
Політехніка
Київ |
|
Source |
Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка: збірник наукових праць
|
|