Комплексно-интегративный подход к построению методических концепций
Журнал "Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Комплексно-интегративный подход к построению методических концепций
Комплексно-інтегративний підхід до побудови методичних концепцій Complex and integrative approach to the construction of methodological concepts |
|
Creator |
Жохов, Аркадий Львович
|
|
Description |
Методологический принцип соответствия метода исследования его объекту в применении к исследованию и построению методических концепций (теорий, моделей, технологий и т.п.), требует связать принципы системного, деятельностного и культурологического подходов в единое целое ? комплексно-интегративный подход. Их необходимо конкретизировать применительно к основному предмету и способу его рассмотрения и дополнить теми, которые раскрывают сам предмет рассмотрения. В докладе раскрывается смысл таких принципов, как восхождение от абстрактного к конкретному; единство синтеза и анализа генетически связанных структур, принцип "бритвы Oккама", принцип взаимодействия (в форме содействия) участников образовательного процесса друг с другом и миром математики, мировоззренческой направленности и личностной ориентации процесса математического образования, культуросообразности и результативности и другие. Исходя из единства этих принципов формулируются требования к построению методических концепций, даётся вариант трактовки предмета математики как специфической грани культуры. Особое внимание обращается на обобщённую схему и первичные, но необходимые средства математического познания и его освоения учащимися школ и студентами вузов.
Методологічний принцип відповідності методу дослідження його об'єкту в застосуванні до дослідження та побудови методичних концепцій (теорій, моделей, технологій тощо), вимагає поєднати принципи системного, діяльнісного та культурологічного підходів в єдине ціле. Їх необхідно конкретизувати відповідно до основного предмета і способу його розгляду і доповнити тими, які розкривають сам предмет розгляду. У доповіді розкривається зміст таких принципів, як сходження від абстрактного до конкретного; єдність синтезу та аналізу генетично пов'язаних структур, принцип "бритви Oккама", принцип взаємодії (у формі сприяння) учасників освітнього процесу один з одним і світом математики, світоглядної спрямованості та особистісної орієнтації процесу математичної освіти, результативності та інші. Виходячи з єдності цих принципів формулюються вимоги до побудови методичних концепцій, дається варіант трактування предмета математики як специфічної грані культури. Особлива увага звертається на узагальнену схему і первинні, але необхідні засоби математичного пізнання і його освоєння учнями шкіл та студентами ВНЗ. Methodological principle of appropriate research methods to the object in the application to the study and construction of methodological concepts (theories, models, technologies, etc.), requires to link the principles of system, activity and cultural approaches into a coherent whole. Their needs to be specified in relation to the main subject and the method of its review and supplement those which reveal itself for consideration. The report revealed the meaning of concepts such as the ascent from the abstract to the concrete, the unity of the synthesis and analysis of genetically related structures, the principle of "Ockham's razor", the principle of interaction (in the form of assistance) to participants in the educational process, with each other and the world of mathematics, ideological orientation and personal orientation process of mathematical education, cultural conformity and performance, and others. On the basis of the unity of these principles requirements for building methodological concepts are formulated, variant interpretations of mathematics as a subject-specific facets of culture is given. Particular attention is drawn to the generalized scheme and primary, but necessary means of mathematical knowledge and its development among school students and university students. |
|
Publisher |
State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
|
|
Date |
2013-11-22
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/180
|
|
Source |
Theory and methods of learning mathematics, physics, informatics; Vol 7 No 1 (2008): Theory and methods of teaching mathematics; 79-84
Теория и методика обучения математике, физике, информатике; Vol 7 No 1 (2008): Theory and methods of teaching mathematics; 79-84 Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики; Vol 7 No 1 (2008): Theory and methods of teaching mathematics; 79-84 2309-1479 |
|
Language |
rus
|
|
Relation |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/180/170
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Theory and methods of learning mathematics, physics, informatics
|
|