Запис Детальніше

Using cloud technologies for training in computer science engineering students

Журнал "Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Using cloud technologies for training in computer science engineering students
Навчання інформатики студентів інженерних спеціальностей з використанням хмарних технологій
 
Creator Рассовицька, Марина Віталіївна
Стрюк, Андрій Миколайович
 
Description Research goals: to determine the impact of cloud technologies on computer science learning tools for engineering students.
Research objectives: to determine the place and role in the formation of disciplines computing competence of engineers; to determine the impact of cloud technology to method of study computer science; the notion of point cloud-based ICT and cloud-based ICT training; identify cloud-based learning tools engineering students.
Object of research: teaching computer science engineering students in universities of III-IV accreditation levels.
Subject of research: the using of cloud technologies for training engineering students.
Research methods used: analysis of state standards, statistics and publications.
Results of the research. Based on the statistical data defined relevance of training engineering students. Analysis of educational qualification characteristics and curricula and the influence on the formation of disciplines computing competence of engineers. The influence of cloud technologies to fundamentalization teaching in computer science. The concept of cloud-based ICT and cloud-based ICT training. Highlight a cloud-based learning tools for engineering students.
The main conclusions and recommendations:
1) the use of cloud technology as a promising direction of development of mobile ICT contribute fundamentalization training in computer science engineering students;
2) it is reasonable to use the Google Apps for Education as a leading cloud-based tools for training in computer science engineering students.
Цілі дослідження: визначити вплив хмарних технологій на засоби навчання інформатики студентів інженерних спеціальностей.
Завдання дослідження: визначити місце і роль інформатичних дисциплін у формуванні компетентностей майбутніх інженерів; визначити вплив хмарних технологій на методику навчання інформатики; вирізнити поняття хмаро орієнтованих ІКТ та хмаро орієнтованих ІКТ навчання; виділити хмаро орієнтовані засоби навчання студентів інженерних спеціальностей.
Об’єкт дослідження: навчання інформатики студентів інженерних спеціальностей у ВНЗ ІІІ-IV рівня акредитації.
Предмет дослідження: використання хмарних технологій у навчанні студентів інженерних спеціальностей.
Використані методи дослідження: аналіз державних стандартів, статистичних даних та наукових публікацій.
Результати дослідження. На основі статистичних даних визначено актуальність підготовки студентів інженерних спеціальностей. Проаналізовано освітньо-кваліфікаційні характеристики та навчальні плани і визначено вплив інформатичних дисциплін на формування компетентностей майбутніх інженерів. Проаналізовано вплив хмарних технологій на фундаменталізацію навчання інформатики. Визначено поняття хмаро орієнтованих ІКТ та хмаро орієнтованих ІКТ навчання. Виділено хмаро орієнтовані засоби навчання студентів інженерних спеціальностей.
Основні висновки і рекомендації:
1) застосування хмарних технологій як перспективного напряму розвитку мобільних ІКТ сприятиме фундаменталізації навчання інформатики студентів інженерних спеціальностей;
2) доцільним є використання середовища Google Apps for Education як провідного та системотвірного хмаро орієнтованого засобу навчання інформатики студентів інженерних спеціальностей.
 
Publisher State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
 
Date 2015-09-04
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/785
 
Source Theory and methods of learning mathematics, physics, informatics; Vol 13 No 2 (2015); 163-173
Теория и методика обучения математике, физике, информатике; Vol 13 No 2 (2015); 163-173
Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики; Vol 13 No 2 (2015); 163-173
2309-1479
 
Language ukr
 
Relation http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/785/810