Запис Детальніше

About the relationship between professional and academic competencies in mathematical preparation of pharmaceutical students faculties of medical universities

Журнал "Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title About the relationship between professional and academic competencies in mathematical preparation of pharmaceutical students faculties of medical universities
О взаимосвязи профессиональных и академических компетенций в математической подготовке студентов фармацевтических факультетов медицинских университетов
 
Creator Голёнова, Ирина Александровна
 
Description The article is devoted to preparing students pharmaceutical faculties of medical universities within the competence approach. The mechanism of the relationship of professional and academic competencies as a means of achievement the educational standard is identified. The analysis of curricula and programs is held. Research focus: To identify the relation mechanism of professional and academic competences in mathematical preparation of students of pharmaceutical faculty. Problem research: 1) to develop a bank of the academic and professional competencies that extend and deepen the level of competences of graduate of medical university due to their relationship; 2) to dissect curricula and programs in order to isolate the basic mathematical concepts of the course. Object of research: the process of learning mathematics of students pharmaceutical faculties of medical universities. Subject of research: learning content mathematics students pharmaceutical faculties based on interconnection between academic and professional competencies. The research methods: the study of educational standard, curricula and programs on «Pharmacy» specialty. The results: The mechanism of the relationship of professional and academic competencies in mathematical preparation of students of pharmaceutical faculty is detected. The main conclusions: the main types of competencies are determined, the bank of academic and professional competence on the basis of their relationship is developed, the main mathematical concepts are defined.
Статья посвящена проблеме подготовке студентов фармацевтических факультетов медицинских университетов в рамках компетентностного подхода. Выявлен механизм взаимосвязи профессиональных и академических компетенций как средство реализации образовательного стандарта. Проведен анализ учебных планов и программ с целью выделения основных математических понятий и тем курса «Основы медицинской статистики», наиболее значимых для реализации межпредметных связей данного курса со специальными дисциплинами. Цель: Выявить механизм взаимосвязи профессиональных и академических компетенций в математической подготовке студентов фармацевтических факультетов. Задачи: 1) разработать банк тех академических и профессиональных компетенций, которые расширяют и углубляют уровень компетенций выпускника медицинского университета за счет их взаимосвязи; 2) провести анализ учебных планов и программ с целью выделения основных математических понятий курса, наиболее значимых для реализации межпредметных связей со специальными дисциплинами. Объект исследования: процесс обучения математике студентов фармацевтических факультетов медицинских университетов. Предмет исследования: содержание обучения математике студентов фармацевтических факультетов на основе взаимосвязи академических и профессиональных компетенций. Методы исследования: изучение образовательного стандарта, учебных планов и программ по специальности «Фармация». Результаты: выявлен механизм взаимосвязи профессиональных и академических компетенций в математической подготовке студентов фармацевтических факультетов. Выводы: выделены основные виды компетенций, разработан банк академических и профессиональных компетенций на основе их взаимосвязи, выделены основные математические понятия, наиболее значимые для реализации межпредметных связей со специальными дисциплинами.
 
Publisher State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
 
Date 2015-09-04
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/789
 
Source Theory and methods of learning mathematics, physics, informatics; Vol 13 No 2 (2015); 210-221
Теория и методика обучения математике, физике, информатике; Vol 13 No 2 (2015); 210-221
Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики; Vol 13 No 2 (2015); 210-221
2309-1479
 
Language rus
 
Relation http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/789/814