Запис Детальніше

Chemical competence and its role in formation professionalism of construction engineer

Журнал "Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Chemical competence and its role in formation professionalism of construction engineer
Химическая компетентность и ее роль в формировании профессионализма инженера-строителя
 
Creator Данченко, Юлия Михайловна
Белоус, Наталия Геннадьевна
 
Description The purpose of this study is to identify the relationship between the chemical competence and professional skills for students of the national Kharkov University of civil engineering and architecture. Assessment of the role and importance of chemistry as a normative discipline in the process of interdisciplinary integration was carried out through questionnaires administered to students 3 year, who is the purpose enrolled in the direction of «Civil engineering» of specialist «Heating and gas supply and ventilation». In questions of designed questionnaire reflected interdisciplinary communications of examined 17 disciplines of professional orientation with chemistry. We found during the study found that about one-third of all the disciplines аre closely related to chemical knowledge. This is disciplines with a high level of interdisciplinary links: chemistry of natural gas (85 %), chemistry of the atmosphere (84 %), ecology (72 %), construction materials (62 %), geology of oil and gas (58 %). There is integration potential with chemistry from 30 to 45 %. According to the results of questionnaires we can argue that chemistry, аs a normative discipline of a natural-science cycle, is the main factor of development of chemical competence of students-builders and very important for the successful mastering of more than half of all disciplines of professional orientation.
Целью настоящего исследования является выявление взаимосвязи между химической компетентностью и формированием профессиональных навыков у студентов Харьковского национального университета строительства и архитектуры (ХНУСА). Оценивание роли и значения химии как нормативной дисциплины в процессе междисциплинарной интеграции проводилось с помощью анкетирования студентов 3 курса, обучающихся по направлению «Строительство» специальности «Теплогазоснабжение и вентиляция». В вопросах разработанной анкеты отражены междисциплинарные связи ранее изученных 17 дисциплин профессиональной направленности с химией. В ходе исследования установлено, что около трети всех рассмотренных дисциплин тесно связаны с химическими знаниями. Это дисциплины с высоким уровнем междисциплинарных связей – химия природного газа (85 %), химия атмосферы (84 %), экология (72 %), строительные материалы (62 %), геология нефти и газа (58 %). Остальные дисциплины имеют интеграционный потенциал с химией от 30 до 45 %. По результатам анкетирования можно утверждать, что химия – нормативная дисциплина естественнонаучного цикла, является основным фактором развития химической компетентности у студентов-строителей и очень важна для успешного усвоения более половины всех дисциплин профессиональной направленности.
 
Publisher State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
 
Date 2015-09-04
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/791
 
Source Theory and methods of learning mathematics, physics, informatics; Vol 13 No 2 (2015); 229-235
Теория и методика обучения математике, физике, информатике; Vol 13 No 2 (2015); 229-235
Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики; Vol 13 No 2 (2015); 229-235
2309-1479
 
Language rus
 
Relation http://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/791/816