Запис Детальніше

Експертна діяльність в галузі шкільної освіти: досвід Німеччини та Австрії

DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Експертна діяльність в галузі шкільної освіти: досвід Німеччини та Австрії
Экспертная деятельность в области школьного образования: опыт Германии и Австрии
Evaluation In School Education: Expierence In Germany and Austria
 
Creator Пономаренко, Наталя Григорівна
Пономаренко, Наталья Григорьевна
Ponomarenko, Natalia
 
Subject експертиза шкільної освіти
зовнішня експертиза
міжнародні порівняльні дослідження учнів
освітні стандарти
самоекспертиза
системна експертиза
внешняя экспертиза
международные сравнительные исследования успешности
образовательные стандарты
самоэкспертиза
системная экспертиза
экспертиза школьного образования
educational standards
evaluation in school education
external evaluation
international comparative research on performance
self-evaluation
system evaluation
 
Description Автором розглядається проблема експертизи шкільної освіти Німеччини та Австрії. Не дивлячись на відмінності шкільних систем цих країн, при визначенні основних напрямів експертної діяльності були виявлені спільні риси. Встановлено, що основними напрямами експертизи шкільних систем Німеччини та Австрії є міжнародні порівняльні дослідження успішності учнів; перевірка освітніх стандартів, експертиза випускних іспитів, самоекспертиза школи, інспектування з функціями зовнішньої експертизи та національний звіт про стан в галузі освіти країни.
Автором рассматривается проблема экспертизы школьного образования Германии и Австрии. Несмотря на различия школьных систем этих стран, при определении основных направлений экспертной деятельности были выявлены общие черты. Установлено, что основными направлениями экспертизы школьного образования Германии и Австрии являются: международные, сравнительные исследования успеваемости учеников; проверка образовательных стандартов, экспертиза выпускных экзаменов; самоэкспертиза школы; инспектирование с функциями внешней экспертизы и национальный отчет о ситуации в сфере образования страны.
The article covers the problems of evaluation of school education in German-speaking countries of the European
Union (Germany and Austria). The stages of development and the main areas of evaluation of this type of education
are also identified. In spite of the differences in the school systems of these countries, some common features have
been found in the process of studying the developmental stages and main areas of evaluation in school education. In particular, in the 1970-1980s, they conducted system evaluation on a macro level, that is the experts researched the effectiveness of secondary school in Germany or the educational reform in Austrian high school. In the 1990s, the focus was on school self-evaluation. At the beginning of the 2000s, the key areas of evaluation were established and they are still the same today. It has been found that the key areas of evaluation in school education in Germany and Austria are as follows: international as well as national and regional comparative research on students’ performance (PISA, TIMSS, DESI, ELEMENT, LAU); examination of educational standards that determine the level of subject competence at each stage of school education; evaluation of school-leaving examinations; school self-evaluation; inspections with external evaluation functions and national reports on the state of education in the country. It has also been found that the
development of evaluation in school education in German-speaking countries of the European Union has led to its institutional establishment. The institutional core of evaluation in school education in Germany and Austria is Federal institutions of school development. There are also new agencies of school inspection on the Federal Land level.
 
Date 2018-02-06T08:37:05Z
2018-02-06T08:37:05Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Пономаренко Н. Г. Експертна діяльність в галузі шкільної освіти: досвід Німеччини та Австрії / Н. Г. Пономаренко // Педагогічний процес: Теорія і практика : зб. наук. праць. – Київ : Едельвейс, 2015. – № 5–6. – 140 с.
http://hdl.handle.net/123456789/2475
 
Language other
 
Format application/pdf