Запис Детальніше

Підготовка експертів з освіти: теоретичний аспект

DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Підготовка експертів з освіти: теоретичний аспект
Подготовка экспертов по вопросам образования: теоретический аспект
Educational Experts Training: Theoretical Aspect
 
Creator Пономаренко, Наталя Григорівна
Пономаренко, Наталья Григорьевна
Ponomarenko, Natalia
 
Subject додаткова професійна освіта
експерт з освіти
освітні програми
підготовка експертів в галузі освіти
професійні компетенції
дополнительное профессиональное образование
образовательная программа
подготовка экспертов по вопросам образования
профессиональные компетенции
эксперт по вопросам образования
additional professional training
educational programme
educational experts training
professional competencies
educational expert
 
Description В статті розглянуто теоретичний аспект підготовки експертів з освіти. Визначені принципи підготовки експертів в галузі освіти, а саме принцип самостійності, принцип спільної дії, принцип спирання на власний досвід, принцип індивідуалізації, принцип контекстності, принцип усвідомленості, принцип розвитку освітніх потреб. Проаналізовані підходи щодо підготовки експертів з освіти. З’ясовані загальні рамкові вимоги до моделі підготовки та основні завдання програм підготовки експертів в галузі освіти. Охарактеризовані компетенції, якими повинен володіти експерт з освіти по завершенню підготовки.
В статье рассматривается теоретический аспект подготовки экспертов по вопросам образования. Определены принципы подготовки экспертов по вопросам образования, а именно принципы самостоятельности, совместной деятельности, опоры на собственный опыт, индивидуализации, контекстности, осознанности, развития образовательных потребностей. Проанализированы основные подходы к подготовке экспертов по вопросам образования. Определены общие рамочные требования к модели подготовки и основные задания программ подготовки экспертов в сфере образования. Охарактеризованы компетенции, которыми должен владеть эксперт по вопросам образования в результате подготовки.
The article covers the theoretical aspect of educational experts training. The principles of educational experts training are also identified and they are as follows: the principle of autonomy, the principle of combined effort, the principle of building on your experience, the principle of individualisation, the principle of context, the principle of awareness and the principle of educational needs development. The main approaches to educational experts training have been analysed. In particular, the most common approach is experts training based on the current system of additional professional training that uses traditional course forms. The second approach to arranging expert assessment in education implies expert training based on a specially arranged series of one-off seminars and workshops with no particular institutional links. In the third approach, the subject of expert assessment is considered to be a group subject with internal integrity based on the common values, goals, conceptual and methodological approaches, and technology. The article defines general framework requirements to the training model and the main tasks in the programme of educational experts training. The key competencies an educational expert must have at the end of the course are also characterised. In particular, at the end of the training course an educational expert must have complex knowledge of the state policy and innovative processes in the field of education. He/she must be skilled at methods and techniques of expert assessment and counseling.
 
Date 2018-02-06T10:05:48Z
2018-02-06T10:05:48Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Пономаренко Н. Г. Підготовка експертів з освіти: теоретичний аспект / Н. Г. Пономаренко // Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка: наук. журн. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – № 81. – 160 с.
http://hdl.handle.net/123456789/2484
 
Language other
 
Format application/pdf