Структурно-функціональна діагностика рівня ефективності розвитку та реалізації ринкових інновацій у контексті маркетингової стратегії інноваційного розвитку підприємств авіаційної галузі
DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Структурно-функціональна діагностика рівня ефективності розвитку та реалізації ринкових інновацій у контексті маркетингової стратегії інноваційного розвитку підприємств авіаційної галузі
Структурно-функциональная диагностика уровня эффективности развития и реализации рыночных инноваций в контексте маркетинговой стратегии инновационного развития предприятий авиационной отрасли Structural-functional diagnostics for the development efficiency level and implementation of market innovations in the context of the market strategy of the aircraft industry enterprises innovation development |
|
Creator |
Прокопенко, Н. С.
Коваленко, О. В. Коваленко, А. В. Prokopenko, N. Kovalenko, O. |
|
Subject |
маркетингова стратегія
підприємства авіаційної галузі інноваційний розвиток інноваційна діяльність маркетингові інновації маркетинговая стратегия предприятия авиационной отрасли инновационное развитие инновационная деятельность маркетинговые инновации marketing strategy aviation industry enterprises innovative development innovative activity marketing innovations |
|
Description |
Доведено необхідність формування якісно нової комплексної методології оцінки ефективності розвитку та реалізації ринкових авіаінновацій підприємств авіаційної галузі. Запропоновано структурно-функціональну діагностику оцінки рівня ефективності розвитку та реалізації ринкових авіаінновацій при формуванні маркетингової стратегії інноваційної діяльності авіаційних підприємств з урахуванням внутрішніх та зовнішніх індикаторів. Здійснено оцінку якості розвитку маркетингово-інноваційних процесів провідних підприємств авіаційної галузі України. Розкрито причини низької якості реалізації маркетингової стратегії інноваційного розвитку досліджуваних підприємств. Означено подальші наукові дослідження, що спрямовуватимуться на розробку концепції маркетингової стратегії інноваційного розвитку авіаційних підприємств в Україні на основі приватно-державного партнерства. Доказана необходимость формирования качественно новой комплексной методологии оценки эффективности развития и реализации рыночных авиаинноваций предприятий авиационной отрасли. Предложена структурно- функциональная диагностика оценки уровня эффективности развития и реализации рыночных авиаинноваций при формировании маркетинговой стратегии инновационной деятельности авиационных предприятий с учетом внутренних и внешних индикаторов. Осуществлена оценка качества развития маркетингово- инновационных процессов ведущих предприятий авиационной отрасли Украины. Раскрыты причины низкого качества реализации маркетинговой стратегии инновационного развития исследуемых предприятий. Отмечено дальнейшие научные исследования, направлены на разработку концепции маркетинговой стратегии инновационного развития авиационных предприятий в Украине на основе частно- государственного партнерства. The necessity of forming a qualitatively new complex methodology for assessing the efficiency of development and implementation of market aviation innovations of aviation industry enterprises is proved. The structural-functional diagnostics for the assessment of the level of development effectiveness and the implementation of market aviation innovations in the formation of the marketing strategy for innovative activities of aviation enterprises, taking into account internal and external indicators, is proposed. The proposed method is based on the observance of the criteria and principles of integrated ensuring the effectiveness of development and the implementation of market innovations by business entities, also on the depth analysis of the external and internal environment that provides a certain level of development and implementation of innovations in the formation of a marketing strategy for innovative development of the subject and gives the opportunity to exercise control the final result for the main functional areas with the participation of a number of indicators. The estimation of quality of marketing and innovative processes development for the leading enterprises of aviation branch in Ukraine is carried out. It is revealed the reasons for the low quality of the implementation of the marketing strategy for innovative development of the enterprises under investigation, which are inadequate and irrational use of scientific, technical, innovative and marketing potential by most enterprises. It is proved that the overwhelming majority of aviation industry enterprises do not use marketing tools of innovative development in their activity. Further scientific research has been noted, which will be aimed at developing the concept of a marketing strategy for the innovative development of aviation enterprises in Ukraine on the basis of public-private partnership. JEL Classification: L 19; L 69; М 13; М 31. Прокопенко Н. С. Структурно-функціональна діагностика рівня ефективності розвитку та реалізації ринкових інновацій у контексті маркетингової стратегії інноваційного розвитку підприємств авіаційної галузі [Електронний ресурс] / Н. С. Прокопенко, О. В. Коваленко // Modern Economics. - 2017. - № 5. - С. 89-100. - Електр. текст. дані. - Режим доступу : https://modecon.mnau.edu.ua/issue/5-2017/UKR/prokopenko.pdf Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет»; Національний авіаційний університет |
|
Date |
2018-02-12T12:54:49Z
2018-02-12T12:54:49Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
http://dspace.mnau.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2559
|
|
Language |
other
|
|
Format |
application/pdf
|
|