Запис Детальніше

Відновлення бухгалтерського обліку підприємства: передумови та сутність

DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Відновлення бухгалтерського обліку підприємства: передумови та сутність
Восстановление бухгалтерского учета предприятия: предпосылки и сущность
Restoration of accounting a of the enterprise: prerequisite and essence
 
Creator Лугова, Ольга Іванівна
Луговая, Ольга Ивановна
Lugova, Olga
Крижановська, Н. М.
Крыжановская, Н. Н.
Kryzhanovska, Natalia
Іванова, І. В.
Иванова, И. В.
Ivanova, Iryna
 
Subject бухгалтерський облік
відновлення бухгалтерського обліку
бухгалтер
звітність
підприємство
бухгалтерский учет
восстановление бухгалтерского учета
бухгалтер
отчетность
предприятие
accounting
restoration of accounting
accountant
reporting
enterprise
 
Description JEL Classification: M 41
Розкрито причини, які призводять підприємство до ситуації, коли потрібно
відновити бухгалтерський облік. Несвоєчасне відновлення бухгалтерського обліку і
наявність порушень може призвести до серйозних наслідків для діяльності
підприємства. Перш за все, виникнуть проблеми з державними органами. Ухилення від
сплати податків або сплата неправильних сум тягне за собою адміністративну або
навіть кримінальну відповідальність. Крім того, відсутність грамотного
бухгалтерського обліку може негативно позначитися на господарській діяльності,
включаючи проблеми з кредиторами, партнерами і клієнтами.
Неналежне ведення документації рано чи пізно призведе до того, що керівництво
підприємства не зможе контролювати рух товарно-матеріальних цінностей,
фінансових активів. Розглянуто можливі варіанти відновлення системи
бухгалтерського обліку. Відновлення може бути виконане штатним бухгалтером,
приватним бухгалтером, залученим для виконання цієї процедури або може бути
доручено аутсорсинговій бухгалтерській компанії.
Узагальнено і обґрунтовано етапи відновлення бухгалтерського обліку
підприємства, а саме: аналіз наявних первинних документів і регістрів обліку;
внесення необхідних правок в існуючі документи і заповнення відсутніх документів;
перевірка точності нарахування податкових платежів і перерахувань до бюджету;
складання звітності за минулі періоди, коригування звітності поточних періодів;
постановка бухгалтерського обліку для того, щоб ситуація з втратою даних не
повторилася; консультації з питань подальшого ведення бухгалтерського обліку.
Раскрыты причины, которые приводят предприятие к ситуации, когда нужно
восстановить бухгалтерский учет. Несвоевременное восстановление бухгалтерского
учета и наличие нарушений может привести к серьезным последствиям для деятельности предприятия. Прежде всего, возникнут проблемы с государственными
органами. Уклонение от уплаты налогов или уплата неправильных сумм влекут за
собой административную или даже уголовную ответственность. Кроме того,
отсутствие грамотного бухгалтерского учета может негативно сказаться на
хозяйственной деятельности, включая проблемы с кредиторами, партнерами и
клиентами.
Несоответствующее ведение документации рано или поздно приведет к тому,
что руководство предприятия не сможет контролировать движение товарно-
материальных ценностей, финансовых активов. Рассмотрены возможные варианты
восстановления системы бухгалтерского учета. Восстановление может быть
выполнено штатным бухгалтером, частным бухгалтером, привлеченным для
выполнения этой процедуры или может быть поручено аутсорсинговой
бухгалтерской компании.
Представлены этапы восстановления бухгалтерского учета предприятия, а
именно: анализ имеющихся первичных документов и регистров учета; внесение
необходимых поправок в существующие документы и восполнение недостающих
документов; проверка точности начисления налоговых платежей и перечислений в
бюджет; составление отчетности за прошлые периоды, корректировка отчетности
текущих периодов; постановка бухгалтерского учета для того, чтобы ситуация с
потерей данных не повторилась; консультации по вопросам дальнейшего ведения
бухгалтерского учета.
Introduction. The accounting department regulates the work of all departments and
documents the changes that take place at the enterprise in detail. Ukrainian legislation clearly
defines the necessity and procedure for proper accounting by business entities. The main
requirement is a going concern of accounting: from the date of registration of the enterprise
to its liquidation. However, in practice, business entities do not always comply with the
requirements of the legislation. Falsity or lack of reporting, poor quality of accounting can
interfere cooperation with lenders, business partners and investors. In addition, the law
provides administrative responsibility in violation of accounting.
Purpose. To research the reasons that caused the restoration of accounting, to reveal
the purpose, variants and stages of its realization.
Results. The reasons that cause the company to a situation when it is necessary to
restore accounting are reviewed. Late recovery and availability of accounting violations can
lead to serious consequences for the enterprise. First of all, there will be problems with state
authorities. Evading taxes or paying inappropriate amounts leads to administrative or even
criminal responsibility. In addition, the lack of proper accounting can negatively affect the
economic activity of the enterprise. Distortion of data sooner or later will cause to the fact that the company's management will not be able to control the movement of inventories, financial
assets. Possible options for restoring the accounting system are considered. Recovery may be
done by a staff accountant, a private accountant which is involved in the execution of this
procedure, or may be entrusted to an outsourcing accounting company. Stages of enterprise's
accounting restoration are reviewed. They are analysis of available primary documents and
registers of accounting; making necessary changes in existing documents and filling out
missing documents; verification of the accuracy of the calculation of tax payments and
transfers to the budget; preparation of statements for past periods, adjustment of reporting of
current periods; statement of accounting in order to ensure that the situation with the loss of
data does not repeat; consultations on further accounting issues.
Conclusions. Without restoring accounting, it is impossible for the entity to continue to
conduct safe business. On the basis of data obtained during the restoration of accounting, not
only the state authorities receive information about the activities of the company, but also the
leadership receives benchmarks for successful business. After the restoration of accounting it
is possible to operate with objective information about the activities of the company,
coordinate its development, correct errors and manage the property rationally.
Миколаївський національний аграрний університет
 
Date 2018-02-16T12:14:11Z
2018-02-16T12:14:11Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Лугова О. І. Відновлення бухгалтерського обліку підприємства: передумови та сутність [Електронний ресурс] / О. І. Лугова, Н. М. Крижановська, І. В. Іванова // Modern Economics. - 2017. - № 6. - С. 121-129. - Електр. текст. дані. - Режим доступу : https://modecon.mnau.edu.ua/issue/6-2017/UKR/luhova.pdf
http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2621
 
Language українська
 
Format application/pdf