Запис Детальніше

Оцінка соціально-орієнтованої політики у банківських установах України

DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Оцінка соціально-орієнтованої політики у банківських установах України
Оценка социально-ориентированной политики в банковских учреждениях Украины
Assessment of socio-oriented policy in banking institutions of Ukraine
 
Creator Лункіна, Тетяна Іванівна
Лункина, Татьяна Ивановна
Lunkina, Tetyana
Каратай, Т. М.
Каратай, Т. Н.
Karatay, Tatyana
 
Subject соціальна орієнтація
соціальна відповідальність
банківська установа
кількісний підхід
якісний підхід
социальная ориентация
социальная ответственность
банковское учреждение
количественный подход
качественный подход
social orientation
social responsibility
banking institution
quantitative approach
qualitative approach
 
Description У статті класифіковані підходи до соціально-орієнтованої банківської політики
в Україні. Виділено кількісний підхід, що безпосередньо включає оцінку рівня соціальних
інвестицій за рахунок ведення соціально-відповідальної діяльності банківськими
установами. Досліджено якісний підхід, згідно з яким здійснюється складання
соціальних звітів та соціальних рейтингів. Розраховано соціальні показники, що
впливають на формування соціально-орієнтованої політики управлінської системи
бізнесом, зокрема банківськими установами.
В статье классифицированы подходы к социально-ориентированной банковской
политике в Украине. Выделено количественный подход, который непосредственно
включает оценку уровня социальных инвестиций за счет ведения социально-
ответственной деятельности банковскими учреждениями. Исследован
качественный подход, согласно которому осуществляется сборка социальных
отчетов и социальных рейтингов. Рассчитано социальные показатели, влияющие на
формирование социально-ориентированной политически управленческой системы
бизнесом, в частности банковскими учреждениями.
Introduction. In today's globalized conditions, the question of socially responsible
business and the formation of an appropriate concept and policies for managing it are more
relevant. Scientists are investigating this issue in two aspects, namely, from a theoretical and
practical point of view. The first aspect is the study of the essence of CSR, the conduct of
entrepreneurial activity, the functioning mechanism of the market principles in this concept,
the definition of the place of social orientation in modern conditions. The second aspect is the
study of practical positions, the separation of this concept from the standpoint of warning and
risk management, assessment of the level of social responsibility and summing up the rating,
summarizing all the results, as well as the establishment of a standard that will regulate such
relationships. But, in our opinion, the implementation of such socially-oriented moments is not
possible without identifying a certain number of indicators, reflecting the real situation and
the impact of social factors on the banking institutions. This explains the relevance of studying
the assessment of socially-oriented policies of banking institutions.
Purpose. The purpose of this article is to determine the approaches to the assessment of
socially-oriented policies of banking institutions, as well as to determine the place of rating
assessment in the current conditions of the functioning of institutions and organizations.
Results. The article describes approaches of socially-oriented banking policy in Ukraine.
A quantitative approach is drawn, which directly includes the assessment of the level of social
investment through the conduct of socially responsible activities by banking institutions. The
qualitative approach according to which social reports and social ratings are compiled is
investigated. The social indicators that influence the formation of a socially oriented political
management system by business, in particular banking institutions, are calculated.
Conclusions. Today, among the existing approaches to assessing the formation of
corporate social responsibility of banking institutions, there is no single methodology and
approach. Those methods that exist are recommended. They do not really have practical use
by banking institutions of Ukraine, all this is connected to the absence of certain norms and
requirements of the current legislation.
Therefore, in our opinion, it would be advisable, in the context of banking institutions, to
introduce methodological recommendations for the assessment of CSR at the legislative level,
the accomplishment of which will be mandatory for all banking institutions and exclude
subjective nature.
JEL Classification: G 21
Лункіна Т. І. Оцінка соціально-орієнтованої політики у банківських установах України [Електронний ресурс] / Т. І. Лункіна, Т. М. Каратай // Modern Economics. - 2017. - № 6. - С. 130-137. - Електр. текст. дані. - Режим доступу : https://modecon.mnau.edu.ua/issue/6-2017/UKR/lunkina.pdf
Миколаївський національний аграрний університет
 
Date 2018-02-19T07:41:44Z
2018-02-19T07:41:44Z
2017
 
Type Article
 
Identifier http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2624
 
Language українська
 
Format application/pdf