Запис Детальніше

Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови

Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological Universit

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови
 
Creator Прищепа, О. П.
Плечко, А. А.
Прищепа, Е. П.
Pryschepa, O.
Plechko, A.
 
Subject асоціативний експеримент
асоціативний ряд
семантичне поле
семантичне ядро
лексема
рід
народ
нація
мова
національне самоусвідомлення
ментальність
ґендерні відмінності
ассоциативный эксперимент
ассоциативный ряд
семантическое поле
семантическое ядро
род
нация
язык
национальное самосознание
ментальность
гендерные отличия
associative experiment
associative line
semantic field
semantic kernel
lexeme
family
people
nation
language
national self-consciousness
mentality
gender differences
 
Description У статті йдеться про специфіку сприймання студентами нефілологічного ВНЗ лексем рід, народ, нація, мова на сучасному етапі розвитку мови. Матеріал статті базується на результатах асоціативного експерименту, у якому взяли участь 100 студентів Житомирського національного агроекологічного університету. Автори статті пропонують власне бачення ментального та ґендерного аспектів сприймання молодими людьми слів-стимулів рід, народ, нація, мова.
В статье идет речь о специфике восприятия студентами нефилологического ВУЗа лексем род, народ, нация, язык на свременном этапе. Материал статьи базируется на результатах ассоциативного эксперимента, в котором приняли участие 100 студентов Житомирского национального агроекологического университета. Авторы статьи предлагают собственное видение ментального и гендерного аспектов восприятия молодыми людьми слов-стимулов род, народ, нация, язык.
The article reveals peculiarities of the perception of lexemes family, people, nation, language by the students of non-philological higher education establishment on the modern stage of language development. The material represented is based on the results of associative experiment conducted in Zhytomyr National Agroecological University with the participation of 100 students. The authors of the article suggest their own vision of mental and gender aspects of interpreting by young people such words-stimuli as family, people, nation, language. The research proves that the perception of such lexemes as family, people, nation, language by the students of non-philological higher education establishment has the gender as well as cultural and mental differences related to the environmental influence and general cultural level of the young people development. The research also gives an opportunity to observe the patriotic attitude of modern Ukrainian youth. In authors’ judgment, the word associations nominate concepts that are constituents of national consciousness and mentality of the participants involved in the experiment (unity, brotherhood, pride, invincibility, strength, greatness, intelligence, passionate, eternal, unrestrained, common interests, customs and territory, courage, patriotism). These words make it possible to identify the semantic dominants in the perception of lexical units-incentives, and thus define the semantic concepts accents, denoted with lexical units-incentives. The lexical units (family, mother, relatives, procreation, future, Ukraine, Ukrainian, ancestors, descendants, generation, welfare, culture, people, community, people, nation, song, soul) are important for the students and outline the specific features and gender peculiarities of perceiving the lexical units-incentives by the student youth at the present stage in the development of the Ukrainian language and Ukrainian society.
 
Date 2018-02-28T09:47:16Z
2018-02-28T09:47:16Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Прищепа О. П. Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови / О. П. Прищепа, А. А. Плечко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. Сер. Філолог. науки. – 2017. – Вип. 1 (85). – С. 80–87.
http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8585
 
Language uk
 
Publisher Житомирський державний університет імені Івана Франка