Наукове і позанаукове знання: альтернатива чи діалог?
Institutional Repository of Zhytomyr National Agroecological Universit
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Наукове і позанаукове знання: альтернатива чи діалог?
|
|
Creator |
Шевчук, С. Ф.
Shevchuk, S. |
|
Subject |
класична і посткласична картина світу
наукове і позанаукове знання раціоналізм ірраціоналізм классическая и постклассическая картина мира научное и вненаучное знание рационализм иррационализм classical and post-classical world view scientific and extrascientific knowledge rationality irrationalism |
|
Description |
У статті подається порівняльна характеристика двох послідовних етапів розвитку науки – класичного і посткласичного. На ґрунті такого аналізу констатується характерне для посткласики зростання ірраціональних, залежних від суб'єкта моментів знання. Спираючись на короткий аналіз історичних періодів розвитку людського пізнання та встановлення змісту понять «наукове» і «позанаукове» знання, автор приходить до висновку про необхідність діалогу та співпраці між різними формами знання (науковим і позанауковим).
В статье предлагается сравнительная характеристика двух последовательных этапов развития науки – классического и постклассического. Исходя из такого анализа констатируется характерное для постклассики увеличение иррациональных, зависимых от субъекта моментов знания. Опираясь на краткий анализ исторических периодов развития человеческого познания и уточнения понятий «научное» и «вненаучное» знание, автор приходит к заключению о необходимости диалога и сотрудничества разных форм человеческого знания (научного и вненаучного). The paper focuses on the attempt to correlate such notions as scientific and extrascientific knowledge based on the peculiarities of modern post-classical world view. In order to get that done the author reveals the main key moments distinguishing classical and post-classical world view. The text gives valuable information on the scientific and extrascientific knowledge. On the whole, the author outlines that post-classical knowledge is built on the recognition of the subjectness of any possible knowledge. The crucial role of the observer and watching facilities while getting scientific knowledge is observed. The author of the article states that classical learning was formed under the influence of setting for knowledge rationality. Moreover, it is analyzed that post-classical science definitely takes into account the irrational balance. The main attention is drawn to the increasing irrational points of knowledge which are typical for post-classics knowledge. Attempts are made to analyze and formulate the key concepts of modern classical and post-classical world view. Conclusions are drawn that the main peculiarities of post-classical science requires the dialogue between scientific and extrascientific knowledge. |
|
Date |
2018-05-11T11:13:14Z
2018-05-11T11:13:14Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Шевчук С. Ф. Наукове і позанаукове знання: альтернатива чи діалог? / С. Ф. Шевчук // Вісн. Житомирського держ. ун-ту ім. І. Франка. Сер. Філософ. науки. – 2017. – Вип. 1 (83). – С. 115–119.
2076-6173 http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8813 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Житомирський державний університет імені Івана Франка
|
|