Якісні методи прогнозування попиту
DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Якісні методи прогнозування попиту
Qualitative methods of forecasting demand |
|
Creator |
Строцень, Людмила Петрівна
Strotsen, Liudmyla |
|
Contributor |
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine |
|
Subject |
попит
ринок прогнозування якісні методи прогнозування експертне оцінювання опитування сценарії demand market forecasting qualitative forecasting methods expert evaluation poll scenarios 339.133 |
|
Description |
Досліджено класифікацію методів прогнозування попиту. Зосереджено увагу на якісних методах, які включають: метод експертних оцінювань (метод Дельфи, мозкового штурму), метод опитування, метод сценаріїв. Запропоновано етапи проведення прогнозування за допомогою методу експертних оцінювань. Зазначено, як проводиться вибір експертів та формули визначення коефіцієнта рівня їх компетентності. In today's market environment, corporations face fierce competition, which is the driving force of the market. Commodity producers are struggling for their own market share, as well as for their consumer. Constant monitoring of the needs, tastes and desires of the potential buyer has become the basis of the marketing activities of enterprises. These results form the strategic work of the enterprise. The assessment of consumer demand plays an important role in its forecasting. The company is planning its own product and sales policy thanks to the forecasting of the future sales, which will cause positive financial results. There are many approaches to the classification of methods for forecasting sales, mainly researches conducted by foreign scientists. In this paper, several variants of this classification are presented. In this article the classification of methods of forecasting demand is investigated. All methods are divided into qualitative and quantitative. Quantitative forecasting methods include trend extrapolation, a method for determining “slippery” mean index and a seasonal analysis. In this article the attention is focused on qualitative methods, which include: the method of expert marks (Delphi method, brainstorming), survey method, scenario method. Suggested stages of forecasting are held using the expert marks method. In this article it is also specified the way the experts choice is conducted, and the formula for determining the coefficient of competence level. Consequently, due to high-quality forecasting of consumer demand, the company forms its strategic position in the market |
|
Date |
2019-02-22T15:13:31Z
2019-02-22T15:13:31Z 2018-05-22 2018-05-22 2018-01-17 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Строцень Л. П. Якісні методи прогнозування попиту / Людмила Строцень // Галицький економічний вісник. — ТНТУ, 2018. — Том 54. — № 1. — С. 113–118. — (Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці).
2409-8892 http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/27813 Strotsen L. (2018) Yakisni metody prohnozuvannia popytu [Qualitative methods of forecasting demand]. Galician economic bulletin, vol. 54, no 1, pp. 113-118 [in Ukrainian]. |
|
Language |
uk
|
|
Relation |
Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 1 (54), 2018
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 1 (54), 2018 https://otgo.tehran.ir/Portals/0/pdf/Armstrong https://www.scienceforum.ru/2016/pdf/25755.pdf 1. Ламбен, Жан-Жак. Менеджмент, ориентированный на рынок [Текст] / Ламбен Жан-Жак; [перев. с англ. под ред. В.Б. Колчанова]. – СПб. : Питер, 2007. – 800 с. 2. Armstrong, Michael. Armstrong’s handbook of human resource management practice. – 13-th Edition [Electronic resourse]. – Mode of access: https://otgo.tehran.ir/Portals/0/pdf/Armstrong's%20Handbook%20of%20Human%20Resource%20Management%20Practice_1.pdf. 3. Ландреви, Ж. Меркатор. Теория и практика маркетинга: в 2 т. [Текст] / Ж. Ландреви, Ж. Леви, Д. Линдон; [пер с франц.]. – Т. 1. – М. : МЦФЭР, 2006. – 664 с. 4. Пучкова, В.С. Прогнозирование обьема продаж бензина методом экстраполяции трендов / В.С. Пучкова, Н.В. Растеряев, 2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступа: https://www.scienceforum.ru/2016/pdf/25755.pdf. 5. Леонов, В.В. Методика оцінки компетентності експертів у процесі розробки пропозицій до програмних документів [Текст] / Леонов В.В., Ворович Б.О. // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. – № 3 (52), 2014. – С. 13 – 18. 1. Lamben Zhan-Zhak. Menedzhment, orientirovannyj na rynok; [perev. s angl. pod red. V. B. Kolchanova]. SPb. Piter, 2007, 800 p. 2. Armstrong, Michael. Armstrong’s handbook of human resource management practice. – 13-th Edition [Electronic resourse]. – Mode of access: https://otgo.tehran.ir/Portals/0/pdf/Armstrong's%20Handbook%20of%20Human%20Resource%20Management%20Practice_1.pdf. 3. Landrevi Zh., Levi Zh., Lindon D. Merkator. Teorija i praktika marketinga: v 2 t. Zh. Landrevi; [per s franc.], T. 1. M., MCFJeR, 2006, 664 p. 4. Puchkova V.S., Rasteriaev N.V. Prohnozyrovanye ob'ema prodazh benzyna metodom ekstrapoliatsyy trendov. 2016 r. [Elektronnyj resurs]. Rezhym dostupu: https://www.scienceforum.ru/2016/pdf/25755.pdf. 5. Leonov V.V., Vorovych B.O. Metodyka otsinky kompetentnosti ekspertiv u protsesi rozrobky propozytsij do prohramnykh dokumentiv. Zbirnyk naukovykh prats' Tsentru voienno-stratehichnykh doslidzhen' Natsional'noho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovs'koho No. 3 (52), 2014. Pp. 13 – 18. |
|
Rights |
© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2018
|
|
Format |
113-118
6 |
|
Publisher |
ТНТУ
TNTU |
|