ДЕКАНОНІЗАЦІЯ СУЧАСНОЇ ІНТЕРНЕТ-ПОЕЗІЇ НА ПРИКЛАДІ ЖАНРУ «ПИРІЖКІВ»
Studia Philologica
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ДЕКАНОНІЗАЦІЯ СУЧАСНОЇ ІНТЕРНЕТ-ПОЕЗІЇ НА ПРИКЛАДІ ЖАНРУ «ПИРІЖКІВ»
Decanonization of modern internet-poetry on the example of genre of «pyrizhok» |
|
Creator |
Вігер, О. О.
|
|
Description |
У статті досліджено сучасні форми інтернет-поезії — «пиріжок» та «порошок». Розглянуто суперечливий характер поняття «канон» та необхідність деканонізації як передумови виникнення та розвитку нових форм сучасної поезії. Проведено порівняльний аналіз традиційних форм лаконічної поезії, таких як: частівка, коломийка, рубаї, сонет, — з одного боку, та сучасної форми інтернет-лірики — «пиріжка» — з іншого. Розглянуто характерні риси сучасних форм поезії: лаконізм, іронію, особливості стилістики та емоційного впливу на реципієнта. Здійснено спробу довести, що «пиріжки» є одними з найдемократичніших форм сучасної поезії та заслуговують подальшого дослідження з боку літературознавців.
Special features of a modern internet poetry-genre «pyrizhok» are reviewed in the article. The investigation of texts, which are not suited to the traditional norms of literature, is based on the scientific understanding of contemporary literary process on the part of literary scholars such as O. Rakitna, O. Yudina, T. Kononenko, K.Rakitna, M. Pekhа. Traditional canonical forms of poetry do not always satisfy the modern recipient, at the same time the new forms have not achieved sufficient evolution. Comparative analysis of traditional forms of concise poetry is made, such as tchastivka (humorous rhyme), kolomiyka (Ukrainian dance and song), sonnet, rubai from the one hand and modern forms of internet lyrics genre of «pyrizhok» and «poroshok» from the other hand. Despite “patties” («pyrizhky») are rather related with folklore, they are created by a particular author, often under the pseudonym. The presence of a particular author is akin to a “patty” with a canonical genre — rubai. This canonical genre is associated with one author — Omar Khayyam. According to authors, Vladyslav Richter is the “patties’” first creator, but his work only gave impetus to the development of the genre. A huge number of unknown authors led the genre into a category of canonical / anticononical. In this work, the complicated and contradictory character of the category “canon” is investigated. The evolution of the terms “canon” and “decanonization” in poetry comes along the process of democratization in literature. Similar features incidental to «pyrizhok» and “сomics” are found namely briefness, laconic brevity, illustrativeness and contextuality. In such a manner all the forms of internet-poetry might be considered as experimentally provocative genre. Decanonization is observed on all stages — from stylistic layer to high-principled accent. «Pyrizhok» reflects social disposition and is a part of decanonization process. In this research the attempt of provingthat «pyrizhok» is one of the most democratic genre of modern poetry is made. It is needed to be investigated by literature specialists. |
|
Publisher |
Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Date |
2019-07-08
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/287
|
|
Source |
Studia Philologica; № 2 (2018): Випуск 11; 58-62
Studia Philologica; No 2 (2018): Випуск 11; 58-62 2412-2491 2311-2425 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/287/265
|
|
Rights |
Copyright (c) 2019 Studia Philologica
|
|