Запис Детальніше

СТОРІТЕЛІНГ В АНГЛОМОВНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ КАМПАНІЇ З БОРОТЬБИ ПРОТИ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ

Studia Philologica

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title СТОРІТЕЛІНГ В АНГЛОМОВНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ КАМПАНІЇ З БОРОТЬБИ ПРОТИ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ
Storytelling in English-language anti-trafficking campaign: a cognitive perspective
 
Creator Палійчук, Е. О.
 
Description Стаття присвячена лінгвокогнітивним аспектам використання техніки «сторітелінг» в електронних медійних повідомленнях у процесі проведення соціальних кампаній з підвищення рівня обізнаності чутливої категорії аудиторії. Проаналізовано когнітивні засади наративних елементів та виокремлено основних учасників — актантів концептуальної ситуації «торгівля людьми». Установлено відтворювану в медійному дискурсі наративну модель ситуації «торгівля людьми» та її когнітивні властивості, з’ясовано сюжетні особливості сценарію «торгівля людьми».
The paper focuses on verbal and cognitive aspects of “storytelling” used as a special technique in electronic media messages in the course of social campaigns against human trafficking aimed at raising awareness and competence across vulnerable categories of target audiences. Specifically, there was analysed the cognitive background of the narrative elements employed in the English-language media texts, with major actants of the “human trafficking” conceptual situation distinguished.
Based on the outcomes of preliminary groundwork, particularly, on mapping of the conceptual fields of the actants, there were established such properties of the “human trafficking” cognitive construal as iconicity, metaphoricity, visuality, and sensoriality.
The shaped narrative model activates its iconicity as a cognitive property in manifestation of the “cobweb-like” construal, with zooming on the image of “victim” as a main character, which is inside the “human trafficking” conceptual model marked with centripetal relations towards “victim” and interrelated links between the conceptual fields of other actants as participants of the situation.
Metaphoricity as a property of the said narrative model manifests in mapping of the biological and social domains based on similarity of their components. Therefore, “trafficker” correlates with the image of “spider” within the situation of human trafficking, whereas “victim” gets entrapped into its net”. The metaphors used in narrative components of a media message shape visual images which correlated with the “cobweb-lie” construal based on combinations of image-schemas.
Sensoriality as a cognitive property of the narrative model manifests through the vial narrative, where plot components reproduce the “cobweb-like construal” embedded therein. The visual representation of the “human trafficking” model is also enhanced due to tactile and aural images accompanying narration and realized at verbal level in media messages.
The outcome of the paper is establishment of a comprehensive narrative model specific to the objectives of raising awareness among vulnerable categories of target audience, with due account of the plot features within its scenario and cognitive properties that predetermine efficiency of the social campaign on the social concern in question.
 
Publisher Borys Grinchenko Kyiv University
 
Date 2019-07-09
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/294
 
Source Studia Philologica; № 2 (2018): Випуск 11; 100-106
Studia Philologica; No 2 (2018): Випуск 11; 100-106
2412-2491
2311-2425
 
Language ukr
 
Relation http://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/294/272
 
Rights Copyright (c) 2019 Studia Philologica